Saturday, July 24, 2010

Curadmir and Babur

In the old Irish Language, "Curadmir" means the "champion's portion". Warriors who have shown extraordinary examples of bravery would have the right to have the best part of the meat in any feast.

Actually, the same tradition exists in the Mughal Empire. Here is a excerpt from Baburnama:
"That day, Qasim Beg Quichin, the Lord of my Gate, outstripped the rest of the enemy and entered the fray with his sword. Sultan Ahmad Tambal Mughal, and Muhammad Dost Taghai got in also. But Qasim Beg Quchin won the champion's portion."*

It looks like the rules of getting the champion's portion were better defined in the Mughal Empire. A warrior should first decide upon a target, outdistance his tribe and get the target with his sword.

North American Natives (touching the enemy in a fight) and Ottomans ('serdengecti's and 'dalkilic's) had their own merits for brave warriors too.

*Baburnama, translation by Annette Susannah Beveridge, Penguin Classics

1 comments:

pocotto said...

ibni batuta sana aylardır ulaşmaya çalışıyorum benim kafamda cevaplamak istediğim sana danışmam gereken bir konu var bunun sen olduğunu nerden anladım dersen sürekli internette araştırırken sorunumu ekşi sözlikte senin bir yorumunu gördüm ordan sayfana bakıp twitterına girdim hatta senin için twitterım var artık:) ama sana ordan da ulaşamadım çünkü msj atmam için senin de benim follow yapman gerek.. bunca aydır uğraştım ve sanırım buldum buradan sesimi duyurabileceğim.. rica ediyorum senden düşüncelerine ihtiyacım var.. çünkü işin içinden tek başıma çıkamıorum.. burdan ulaştığım için sana özür dilerim.. seni pocotto adıyla twitter da takip ediorum bana follow gönderirsen sana oradan msj atabilirim gerçekten önemli bir konu senden çok küçük bişey istiyorum ama benim için çok şey inan.. rica ediyorum senden.. şimdiden çok teşekkür ederim çünkü kafayı yemek üzereyim.. sanırım israel desin bende aralıkta israel de olcam ztn.. ama önemli deil benim senin beni yönlendirmene ihtiyacım var.. lütfen uykularım kaçıyor artık ister inan ister inanma.. kendimi çok salak hissediorum şu an umarım bir an önce bunu görürsün.. rahatsız ettiğim için özür dilerim

Article of the Day